Storing sIKN – kerkomroep

Een aantal gemeenteleden hebben aangegeven problemen te ondervinden met het meeluisteren van de kerkdiensten. De oorzaak hiervan ligt niet bij de installatie in de kerk maar bij de sIKN welke de uitzendingen via internet voor ons verzorgen. Hierover hebben wij de onderstaande berichtgeving ontvangen.

Beste Kerkbeheerder,

Zondagmorgen 16 december 2018 om 9:50 uur is er een verstoring opgetreden waardoor de app en website van kerkomroep slecht bereikbaar geweest zijn voor kijkers en luisteraars die een dienst of viering mee wilden gaan beleven. De oorzaak blijkt te liggen in een door ons uitgevoerde update van 19 oktober 2018. Tijdens de update zijn wijzigingen aangebracht in onder andere de website. In de update is een fout geslopen die niet direct zichtbaar was maar zondag jl. er voor gezorgd heeft dat de app en de site na 9:50 slecht tot niet bereikbaar geweest zijn.

Uitleg

Alle gegevens binnen Kerkomroep staan opgeslagen in een database. Niet alleen de gegevens van kerken, maar ook de gegevens van archieven en van live-diensten. Als een gebruiker de website www.kerkomroep.nl of de app start, dan wordt uit die database de informatie van de getoonde kerken opgehaald en kan de gebruiker een keuze maken welke kerk en welke dienst/viering beluisterd of bekeken wordt. Daarbij wordt tevens weergegeven of een kerk Live aan het uitzenden is en of dat met geluid en/of beeld is. Zoals gezegd, de gegevens worden uit de database opgehaald. In de update is er echter een fout ontstaan zodat de gegevens niet één keer maar meerdere malen opgehaald werden, afhankelijk van het aantal kerken dat Live is. Hoe meer kerken uitzonden (lees: live zijn), hoe meer keren de database (onnodig) geraadpleegd werd (tot wel 1000 keer in plaats van 1 keer). En juist zondagmorgen zijn veel kerken live en zijn er veel gebruikers van de website waardoor een versterkend effect optrad. Door de verstoring van zondag en het onderzoek dat door de software-engineers uitgevoerd is, is de fout dat onnodig vaak de database geraadpleegd werd, gevonden. De fout is in de software opgelost en in onze testomgeving onder stresstest uitgevoerd. Daaruit is naar voren gekomen dat de fout afdoende opgelost is en deze is dan ook per 20 december 2018 in de productieomgeving doorgevoerd.

Zondagmorgen zal extra monitoring op de goede werking van kerkomroep.nl worden uitgevoerd.

We willen benadrukken dat het ons zeer spijt dat deze verstoring plaats heeft gevonden. Naast dat Kerkomroep voor veel mensen thuis dé manier is om wekelijks bij hun kerk betrokken te zijn, komen de klachten over een verstoring Kerkomroep als eerste bij u terecht. Wij beseffen dat een verstoring van Kerkomroep gevolgen heeft voor de invulling van de zondag voor zowel de mensen thuis als voor de kerkbeheerders en blijven ons uiterste best doen verstoringen te voorkomen.